Test: BMW R 1200 RS

To najlepšie z oboch svetov

Model R 1200 RS je najnovším prírastkom v mimoriadne pestrej rodine boxerov BMW. Tento model zároveň oživuje zašlú slávu modelov bavorskej značky so skratkou „RS“ vo svojom označení. Je jasné, že to nebude mať jednoduché, ale po pár dňoch strávených v sedle môžem povedať, že slová ako rýchly, komfortný, dynamický a zábavný dokonale vystihujú tohto vynikajúceho športového turistu.

Slávna história 
Aby sme lepšie pochopili kam BMW pasuje svoj nový model, tak sa na okamih musíme vrátiť späť do histórie, presnejšie do roku 1976, kedy bol predstavený model R 100 RS, ktorý sa stal vôbec prvým celokapotovaným sériovým motocyklom, na ktorom bola kompletná kapotáž uchytená na ráme a vyvinutá v aerodynamickom tuneli. Tento motocykel vďaka svojej univerzálnosti stál pri zrode moderných športovo-turistických motocyklov, tak ako ich poznáme dnes. Odvtedy ubehlo už skoro 40 rokov a BMW predstavilo hneď niekoľko modelov so skratkou RS v názve, no táto tradícia športovo-turistických univerzálov zostala zachovaná a presne toto prináša aj model R 1200 RS.
 
Boxer na správnom mieste
Najnovšia generácia kvapalinou chladeného dvojvalcového boxera je vynikajúci motor, ktorý dnes nájdete až vo štvorici rôznych modelov a pri každom z nich máte pocit, že je to optimálna voľba motorizácie. V prípade najnovšej dvojice modelov R 1200 R a R 1200 RS zostali hodnoty maximálneho výkonu a krútiaceho momentu zachované, no mierne sa zmenil priebeh krivky krútiaceho momentu a o máličko viac krútiaceho momentu sa presunulo do nízkych otáčok. Tento motor sľubuje široké spektrum využiteľných otáčok a tento sľub do bodky plní. Bez mihnutia oka tak zvláda pomalé presuny do 2 000 ot. V prostredí bežnej jazdy si bohato vystačíte s pružným výkonovým spektrum do 5 000 ot. a v prípade, že motoru povolíte uzdu, tak vo vrchnom spektre otáčok je to nekompromisný športovec, ktorý hltá krátke rovinky a len prítomnosť elektronických asistentov udržiava zadné koleso v priamom smere a predné koleso na zemi počas akcelerácie vo výjazdoch. Kultivovanosťou chodu sa pritom vyrovná štvorvalcom prakticky v celom rozsahu otáčok. 6-stupňová prevodovka radí ľahko a presne. Súčasťou doplnkovej výbavy je elektronický asistent radenia, ktorý vám túto činnosť ešte uľahčí a túto vecičku vrelo odporúčam, pretože spojku budete potom skutočne potrebovať už len na zastavenie a rozbeh.

Všadeprítomní elektronickí asistenti
Poriadna elektronická výbava je dnes už neoddeliteľnou časťou moderných motocyklov a robí jazdu nielen bezpečnejšou ale aj zábavnejšou. V prípade testovaného modelu sa môžete tešiť na top výbavu. Základom je stabilizačný systém ASC, ktorý je kombináciou brzdného systému ABS a trakčnej kontroly. Okrem toho bol vybavený doplnkovým režimom Riding mode Pro, ktorý ponúka dynamickú trakčnú kontrolu (DTC), ktorej k presnej a citlivej reakcii pomáha extra senzor náklonu. Súčasťou základnej výbavy je dvojica jazdných režimov Road a Rain, pričom testovaný model bol vybavený aj doplnkovými režimami Dynamic a User (programovateľný užívateľský režim). Jednotlivé režimy upravia nielen citlivosť asistentov, ale aj priebeh výkonovej krivky a vybrať si optimálne nastavenie bolo tak veľmi rýchle a jednoduché. 

Športový podvozok
Podvozok je už tradične tvorený oceľovým trubkovým rámom, v ktorom je zavesený motor, ktorý je jeho pevnou súčasťou. V porovnaní s naháčom R 1200 R je rázvor modelu RS o 15 mm dlhší, čo samozrejme zlepšuje stabilitu motocykla. Zaujímavosťou je použitie teleskopickej prednej vidlice typu upside down namiesto tradičného systému Telelever, no v tomto prípade konštruktéri vsadili skôr na obratnosť športovca a urobili dobre. Predná vidlica je podobná tej akú nájdete na superšporte S 1000 RR. Naopak vzadu je to tradičný systém Palalever. Testovaná verzia bola vybavená elektronickým poloaktívnym systémom pruženia Dynamic ESA, ktorý ponúkal dva režimy nastavenia Road a Dynamic, ktoré sa dali meniť tlačidlom na riadidlách aj počas jazdy. Prínos elektronického podvozku je okamžite citeľný a motorka sa chovala z istotou na ľubovoľnom povrchu bez náznaku nervozity. Systém dokáže registrovať aj nato, či práve akcelerujete alebo brzdíte a okamžite podľa toho upraví tuhosť podvozku. Vďaka tomu sa motorka pri intenzívnom brzdení prakticky neponárala. Všetkých športovo ladených jazdcov potešia výkonné radiálne uchytené monobloky Brembo, ktorým nechýba výkon ani rýchly nástup športových bŕzd. V kombinácii s výborne fungujúcim ABS sa preto dalo na brzdy spoľahnúť v každej situácii.

Moderný agresívny dizajn
Posledný model R 1150 RS bol stiahnutý z výroby v roku 2005 a potom nasledoval dizajnovo nie príliš vydarený model R 1200 ST, ktorý sa môže pochváliť veľmi krátkou životnosťou a z ponuky zmizol už po troch rokoch. Zdá sa, že v BMW sa z toho poučili a žiadny dizajnový prešľap tu nehrozí. Najnovšie „eRSo“ sa môže pochváliť moderným a dynamickým výzorom, ktorý hľadal inšpiráciu v superšporte S 1000 RR. Naviac kapoty nezakrývajú všetko a nechajú vyniknúť robustný boxer v celej svojej kráse. Dobrou správou je, že kapotáž nielen dobre vyzerá, ale rovnako dobre aj funguje. Nápor vetra ani pri diaľničných rýchlosti nepredstavuje problém, kolená sa dajú pohodlne ukryť v hlbokých výkrojoch nádrže. Výborne sa osvedčil ľahko mechanicky nastaviteľný čelný štít, ktorý najmä vo vyššej polohe odvádzal výbornú prácu.

 Skutočný univerzál
Konštruktéri v BMW pri vývoji tohto modelu odviedli kus prace aby sa človek v sedle cítil dobre v ľubovoľnom prostredí a za každej situácie. V mojom prípade to platilo už pri prvom posadení sa za riadidlá. Vzpriamený posed s jemným športovým náklonom dopredu je komfortný a rozdiel medzi prepletaním sa mestom a rýchlym športovým tempom bol len v predklonení sa viac dopredu, no v oboch prípadoch komfort nijak neutrpel. Potom je tu ľahkosť ovládania a „user friendly“ charakter celej motorky, vďaka čomu sa človek už po pár minútach v sedle cíti ako doma. Pritom je to 240 kg vážiaca motorka, ktorá disponuje výkonom 125 k, no v sedle sa najmä tá hmotnosť okamžite niekam stratí. Všestrannosť motora som už spomínal a tú ešte umocňujú jednotlivé jazdné režimy a ak v režime Rain sa motor správa pokojne ako baránok, tak v režime Dynamic je to zrazu výbušný športovec s akceleráciou superšportu, ktorý sa rád nechá vytáčať do červeného poľa pri každom radení. Podvozok si aj vďaka elektronickému pruženiu udržal neochvejnú stabilitu v každej situácii a z komfortného športového turistu sa stlačením tlačidla zmenil na agresívneho športovca, ktorý vám dovolí brúsiť slidre v hlbokých náklonoch. Naviac ak sa ocitnete na úseku plnom rýchlych a tiahlych zákrut, tak je bavorák zrazu vo svojom živle a bez väčšej námahy za sebou necháte aj papierovo výkonnejšiu konkurenciu. Dokonca aj na nudnej diaľnici, ktorá vyhovuje akurát tak turistickým korábom sa budete s touto motorkou cítiť dobre. Pohodlný posed, vysoký čelný štít odvádza skvelú prácu a celodenný presun zvládnete bez veľkej námahy. Naviac vďaka tempomatu monotónnou jazdou nijak netrpí ani vaše práve zápästie. 
 Hovoriť o nejakých slabých miestach sa ani nedá a skôr je to otázka osobných preferencii. Osobne som sa trochu strácal pri pozeraní na malý TFT displej, ktorý na môj vkus chrlil veľa informácii na malej ploche, no dá sa to obísť a môžete si vybrať jednu z  troch úrovní nastavenia Sport, Tourist a Full. V prípade nastavenia Full si môže jazdec naviac sám vybrať, ktoré údaje chce mať na displeji. Ďalšia vec, ktorá ma osobne príliš nenadchla bol originálny držiak GPS, ktorý síce bol vyrobený pre navigácie Garmin, no akceptuje len tie, ktoré predáva priamo BMW a tak naša redakčná 660-ka síce zapasovala do držiaku, no nekomunikovala s otočnou hlavicou nastavenia na ľavej rukoväti.

To najlepšie z oboch svetov
Univerzálne motorky to niekedy nemajú ľahké, najmä ak majú silných oponentov vo vlastných radoch vďaka čomu sa vždy nájdu mudrlanti, ktorí vám budú hovoriť, že aj tak nie je tak pohodlná ako RT-éčko, obratná ako R-ko alebo rýchla ako S-ko. Možno je to pravda, no napriek tomu je BMW R 1200 RS lepšou motorkou ako spomínaná trojica, pretože je jedno kde a v akej situácii sa ocitnete, vždy budete mať pocit, že máte v daný moment tú správnu motorku.   

BMW R 1200 RS
Cena:
 od 13 400 Eur (test. model 15 783 Eur) 
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“ 
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š ): 2 203 x 998 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok 
Hmotnosť: 236 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 18 l